ПИТАННЯ, ЯКІ ЦІКАВЛЯТЬ НАШИХ ПАЦІЄНТІВ

  1. Чи можна потрапити до лікаря-спеціаліста без направлення лікаря первинної медичної допомоги?

       З 2020 року розпочато реформування моделі фінансування медичних установ вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) допомоги. Спеціалізовану кардіологічну медичну допомогу надають лікарі-спеціалісти в КП «Полтавський обласний клінічний медичний кардіоваскулярний центр полтавської обласної ради»

       Наш медичний заклад уклав договір з НСЗУ про надання послуг за програмою медичних гарантій. Для того, щоб скористатись програмою медичних гарантій, та отримати безоплатне обслуговування в нашому закладі необхідно дотримуватись певних правил, а саме:

  • мати електронне направлення від сімейного лікаря;
  • у випадку, якщо людина вже проходила лікування в спеціалізованому закладі за направленням сімейного лікаря/терапевта, але за станом здоров’я потребує подовження лікування, або дообстеження в спеціалізованому закладі, то вона отримає направлення від лікуючого спеціаліста до іншого фахівця;
  • екстрену медичну допомогу (коли ситуація загрожує життю) нададуть без будь-яких попередніх умов безоплатно. Для отримання екстреної допомоги декларація не потрібна.

        Якщо хворий, який не потребує невідкладної допомоги, прийде до лікаря, який надає спеціалізовану або високоспеціалізовану медичну допомогу без направлення (за власним бажанням по самозверненню) – медичний заклад має право надати платну послугу відповідно до тарифу, затвердженому розпорядженням Полтавської ОДА.

        У випадку, коли пацієнт за власним бажанням звертається до закладу для діагностичного дослідження або до лікаря без направлення – заклад має право офіційно запропонувати оплату послуги за встановленим тарифом.

  1. Хто виписує електронне направлення пацієнту на призначені обстеження лікуючим лікарем?

      Логіка проста. Електронне направлення виписує той лікар, якому потрібні результати того чи іншого обстеження для оцінки стану здоров’я пацієнта. Це може бути лікар, який надає первинну допомогу, а саме: сімейний лікар, терапевт, педіатр, або лікар, який надає спеціалізовану допомогу, такий як гастроентеролог, онколог, невролог та інші.

      Тобто лікар-спеціаліст теж може самостійно створювати е-направлення і для цього пацієнтові не потрібно звертатися до лікаря первинної медичної допомоги (ПМД), з яким укладено декларацію.

       Технічна можливість самостійно створювати в електронній системі охорони здоров’я направлення є у будь-якого лікаря, зареєстрованого в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ), незалежно від форми власності закладу чи спеціальності лікаря.

       Таким чином, якщо лікуючий лікар під час консультації призначає пацієнтові певні обстеження, то він і має створити відповідне направлення.

  1. Чи може пацієнт за одним направленням отримати одну й ту саму послугу у лікарів з різних медичних закладів, щоб порівняти результати?

       Ні. Коли пацієнт звертається за направленням до лікаря, наприклад, на консультацію, то він відразу вносить інформацію про надані послуги в електронну систему охорони здоров’я. Направлення, якщо послуга надана в повному обсязі, погашається як використане. Тож звернутися за одним і тим самим електронним направленням на консультацію до іншої лікарні та отримати цю послугу безоплатно не можна.

       Чи можуть пацієнту відмовити в лікарні у наданні послуги, якщо він назве номер направлення, але не зможе надати його роздрукований варіант?

        В жодній лікарні, яка має контракт з НСЗУ, не мають права відмовити пацієнту у наданні послуги без паперового варіанту направлення чи декларації. 

        Головне!!! – пацієнт повинен надати дійсний номер електронного направлення: прочитав його з СМС, або виписав цей номер на окремий аркуш.

        Звичайно, попросити пацієнта надати роздрукований примірник електронного направлення в лікарні можуть. Наприклад для того, щоб швидше побачити необхідну інформацію про послугу, за якою звернувся пацієнт. Це актуально, якщо в лікарні раптом вимкнено електроенергію або у медичного працівника немає доступу до ЕСОЗ з інших причин. Тож якщо пацієнт має роздрукований примірник направлення – він може надати його за проханням медичного працівника. 

  1. Який термін дії електронного направлення?

     Електронне направлення діє впродовж одного року від  дати створення. Але пацієнту краще дотримуватися рекомендацій лікаря щодо термінів проходження обстеження чи отримання консультації спеціаліста на які він направив пацієнта. Така інформація, зокрема, вказана в додатковій інформації в направленні, якщо лікар роздруковує пацієнтові інформаційну пам’ятку. 

  1. Чи можна звернутися у комунальну лікарню, якщо електронне направлення пацієнту виписав сімейний лікар — фізична особа — підприємець (ФОП)?

      Так. Пацієнт, який уклав декларацію з лікарем приватного центру або лікарем – ФОП вільно обирає заклад в який планує звернутися. Наприклад: для консультації чи на обстеження. Головні умови при цьому: наявність електронного направлення та впевненість, що заклад працює за контрактом з НСЗУ; в межах договору з НСЗУ надаються ті медичні послуги, які пацієнт планує отримати.

     До речі, це правило працює і навпаки. З електронним направленням сімейного лікаря, який працює в комунальному центрі ПМСД, пацієнт може звернутися до законтрактованої приватної клініки за спеціалізованою медичною допомогою.